"…v oblasti preciznosti metodického zpracování a korespondence textů a ilustrací může z učebnic vydávaných v 90. letech konkurovat snad jediná, a to Slabikář Jiřího Žáčka… Slabikář si mezi učiteli, rodiči i dětmi získal velkou oblibu. Poetické texty Jiřího Žáčka jsou svižné, vtipné, děti snadno zaujmou, verše zaujímají téměř třetinu textu. Ilustrace Heleny Zmatlíkové jsou srozumitelné, jednoznačné a snadno pochopitelné."
Zdroj: Diplomova-prace-vyvoj-ceskych-ucebnic-prvopocatecniho-cteni-a-psani-v-prubehu-20-stoleti.html, rok 2012
-
Jiří Žáček: Slabikář je něco jako rébus
-
"Od své nakladatelky jsem dostal za úkol napsat slabikář, který by spíše než pro geniální děti byl pro většinu. A který by zároveň měl veselé, optimistické ladění. Což mě nijak neznásilňovalo," vzpomíná básník Jiří Žáček na okolnosti vzniku dvou publikací, které mu vynesly mimi jiné jednu Zlatou stuhu. "V případě čítanky to bylo ještě jednodušší: šlo o pokračování slabikáře. Tak jsem prostě dál psal o příhodách kluka Toma, kterého děti poznaly ve slabikáři, a míchal je s pohádkami, lidovými písničkami a říkadly. Metodických omezení tu bylo samozřejmě méně - jen jsem se musel trefit do správného věku. A nad tím bděla moje nakladatelka a poradkyně v jedné osobě."
Žáčkův Slabikář i Mou první čítanku vydalo nakladatelství ALTER, které založila Hana Staudková ze Všeně u Turnova, které se zdálo, že školní pomůcky pro nejmenší nejsou tak dobré, jak by být měly. Na slabikáři začal Žáček pracovat koncem roku 1991, výroba následovala bez prodlení, a tak se podle něj učilo hned v následujícím roce. Také volba osvědčené ilustrátorky Heleny Zmatlíkové přispěla zřejmě k úspěchu obou knížek: Slabikář zatím dosáhl nákladu dvou set tisíc výtisků, čítanka sto padesáti. "Po tom mém se nových slabikářů vyrojilo nejméně dalších pět," vysvětluje úspěch autor, "ale tehdy asi jiný na trhu nebyl." Byl: hned v roce 1990 vyšla v nakladatelství Galaxie Máma, táta já a Eda čili Česká abeceda, kterou pro děti emigrace napsal Jiří Gruša a namaloval Miroslav Wagner. Na školách doma v Čechách se však knížka příliš neujala. "Hodila se asi spíš do exilových poměrů, kde na jedno dítě byla jedna maminka," poznamenává Žáček. "Učitelkám připadala moc těžká... Seznámil jsem se s ní, než jsem začal psát. Podobně třeba s Poupaty Josefa Kožíška. Ta jsou mimochodem skvělá!"
Na starých slabikářích prý Jiřího Žáčka zarazilo, že co pasáž, to jiný protagonista. Ten jeho proto soustřeďuje čtenářovu pozornost na osudy jediné ústřední figury, Toma, který má tatínka, maminku, té se narodí miminko: "Když člověk najde hrdinu, už ho neopustí." Poměrně brzy se v Žáčkově slabikářové rodince objeví také teta Dáda, která odjede hrát na dudy, ale místo ze Skotska pošle pohled z Itálie... "Žádný surrealismus, Italové prostě hudbu milují. Jistě i dudy. Teď vážně: texty v první části slabikáře, kde se postupuje od písmena k písmenu, představují pro autora rébus. Mám k dispozici jednu, dvě, tři souhlásky a samohlásky - s tím žádné divy nevymyslíte. Teta je Dáda, protože jsme u D, a na dudy místo na piana hraje ze stejného důvodu. Ta Itálie - dá se prostě vyslovit. To já si také původně myslel, že slabikář je příležitost k vyblbnutí, že si v něm vyzkouším všelijaké slovní hříčky a experimentíky. Popadaly pod stůl... Šesti, sedmiletým dětem mozek funguje perfektně, sluchem mohou vnímat složité příběhy, ale do slabikáře je dát nemohu. Takže jim písmenko po písmenku předkládám něco, co je vlastně degraduje. Jenže bez toho to asi nejde." Krok vzad, dva kroky vpřed? "Jestli to není spíš obráceně," směje se Jiří Žáček, který ke slabikáři i čítance připravuje ještě třetí díl, opáčko pro druháky po prázdninách.
Pavel Janáček, Lidové noviny
-
Recenze prof. PaedDr. Radky Wildové, CSc.; Katedra primární pedagogiky PdF UK
-
Rozvoj počátečního čtení patří v současné době k velmi aktuální problematice. Po téměř čtyřicetileté uniformitě a závaznosti učebnic a metodických příruček pro výuku počátečního čtení (v podobě vždy pouze jediného souboru) se dnes učitelům nabízí možnost široké volby mezi různými soubory.
První nakladatelství, které po demokratických změnách v naší společnosti, a tedy i ve školství, nabídlo u nás alternativu tehdy jedinému souboru učebnic, bylo Nakladatelství ALTER– jeho Živá abeceda a krátce po ní také Slabikář a další učebnice pro tzv. poslabikářové období. Soubor učebnic byl velmi rychle rozšířen o doplňující didaktické materiály určené pro frontální, ale i skupinovou a individuální práci žáků.
Učebnice počátečního čtení Nakladatelství ALTER jsou učitelům, ale také žákům – prvňáčkům, nabízeny již více než deset let a je chvályhodné, že toto nakladatelství za tuto dlouhou dobu neustrnulo na původních verzích vydaných publikací, ale neustále reviduje a upravuje vydání nová podle připomínek odborníků na problematiku rozvoje počátečního čtení a především učitelů – praktiků.
Současná verze Slabikáře Jiřího Žáčka a Heleny Zmatlíkové je klasickou učebnicí určenou pro tzv. slabikářové období. Z hlediska metodického postupu se žáci seznamují se čtením slabik a slov různých struktur a především se čtením vět formou různě metodicky uspořádaných souvislých textů. Postupně se rozvíjí repertoár všech písmen české abecedy. Výhodou této učebnice je, že umožňuje variovat různé metodické postupy podle konkrétní situace žáků a didaktických schopností učitele.
Pořadí vyvozovaných písmen a slovních struktur, včetně zařazení nácviku slabikotvorného r.l, dvojhlásky au, ou, slabik dě, tě, ně atd. je promyšlené a metodicky správné.
Texty ve Slabikáři jsou didakticky vhodně zvoleny a uspořádány tak, aby rozvoj počátečního čtení byl pro žáky maximálně přirozeným procesem. Z hlediska obsahu a slovní zásoby lze konstatovat, že texty J. Žáčka jsou pro žáky zajímavé, podnětné a velmi blízké. Právě texty činí z této učebnice více než pouhý slabikář – totiž první knihu každého prvňáka.
Jiří Žáček do inovované verze této publikace zařadil i další témata dětskému světu a způsobu myšlení velmi blízká. Výběr témat a způsob jejich prezentace dětem této věkové skupiny vyhovuje i vysokým požadavkům na demokratické myšlení ve smyslu multikulturní výchovy, problematiky rovnoprávnosti mužů a žen, enviromentální výchovy atd.
Texty J. Žáčka lze považovat za vysoký motivační faktor nejen pro rozvoj počátků čtení, ale i pro rozvoj čtenářství žáků v celoživotní perspektivě.
Pro systematické procvičení osvojovaných písmen a slovních struktur i tato inovovaná verze obsahuje dvě části metodicky uspořádaných skupin slov. Tato část je umístěna v učebnici tak, aby souvislý příběh Toma a jeho rodiny nebyl v učebnici rušen.
Citlivě a pro žáky přitažlivě zpracované texty umocňují i vhodně zvolené, dětem blízké, ilustrace H. Zmatlíkové. Grafická úprava a rozsah učebnice vyhovuje nárokům na tento druh učebnic pro počáteční vyučování. Za zmínku stojí i fakt, že ke Slabikáři dnes existují, kromě učebnic poslabikářového období, také další didaktické materiály (např. karty ke Slabikáři, soubory rozšiřujících textů) včetně rozsáhlé metodické příručky obsahující i některá „obecná“ didaktická doporučení pro výuku počátečního čtení vůbec.
Slabikář J. Žáčka a H. Zmatlíkové je kvalitní učebnicí počátečního čtení, která splňuje vysoké nároky kladené na tento druh učebnic. Jeho předností je vedle metodické propracovanosti především obsah textů doplněných nádhernými ilustracemi.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc.
Katedra primární pedagogiky PdF UK
M.D. Rettigové 4
116 21 Praha