1. Učebnice – žák – učitel
-
1.1 Uživatelem učebnice je žák, především jemu musí vyhovovat
-
Nakladatelství ALTER vidí smysl učebnice v tom, aby v maximální možné míře pomáhala žákovi v jeho vzdělávání. Celý didakticko-metodický systém učebnic ALTER je zaměřen na podporu samostatné práce žáků, aby s texty výukových materiálů mohli pracovat individuálně – ve škole při minimálně 15 až 20minutové samostatné práci v každé vyučovací hodině a podle potřeby bez potíží i doma (např. při distanční výuce, v době nemoci apod.). Učebnice ALTER využívají prvků problémového a programového vyučování, které je založeno na metodách induktivních (převážně na 1. stupni), ale i deduktivních, které střídají metody induktivní v učebnicích pro 2. stupeň.
Postupy v učebnicích ALTER vedou žáka sledem kroků, které ze sebe navzájem vyplývají a na sebe navazují, tak aby se postupně každý žák sám dobral konkrétního poznatku či obecného pravidla, nebo mu kladou za úkol, aby vyslovený fakt ověřil, případně dokázal. K tomu mu učebnice poskytují všechny potřebné informace i další prostředky a nástroje.
Cílem tohoto procesu tedy není, aby si žák každý poznatek či pravidlo zapamatoval. Důležité je, aby pochopil, jakou má v hierarchii daných informací pozici, aby si poznatek či obecné pravidlo dokázal v případě potřeby vyhledat a aby ho uměl použít – jinými slovy, aby žák krok za krokem trénoval své kombinační schopnosti a schopnost kriticky myslet, aby se tak stával člověkem funkčně gramotným.
-
1.2 Učebnice ALTER podporují rozvoj žákových kompetencí
-
V souladu s tím, co bylo řečeno výše, pokládá Nakladatelství ALTER při tvorbě učebnic za dominantní rozvíjení vlastních kompetencí žáků v procesu učení se. Cílem vzdělávání v dnešní informační společnosti nemá být žák vybavený pouze souborem pamětně osvojených poznatků, nýbrž žák disponující kompetencemi, které mu i v budoucnu umožní další potřebné informace získávat a adekvátně je používat.
Učebnice ALTER jsou sestaveny tak, aby umožňovaly aktivní účast žáka na celém vyučovacím procesu, tedy především při vyvozování či ověřování probírané látky, a zejména pak v aplikačních cvičeních. K tomu nabízejí výukové materiály ALTER dostatek prostředků (potřebných informací, obrazového a dalšího doprovodného aparátu), aby žák s jejich využitím mohl být v rámci svých možností úspěšný.
-
1.3 Učebnice ALTER poskytují žákům i učitelům maximálně možný servis
-
Učebnice ALTER přinášejí srozumitelné návody i potřebnou zpětnou vazbu, aby podle nich, v případě potřeby, mohli pracovat žáci sami (např. při distanční výuce). Pro práci ve třídě se doporučuje změna poměru přímého vyučování a samostatné práce, s cílem zvýšit efektivitu výuky. Podstatná část vyučovací hodiny by měla být věnována samostatné práci žáků, řešení aplikačních úkolů a okamžité zpětné vazbě.
Učebnice a pracovní sešity ALTER předpokládají asi 15 až 20minutovou samostatnou práci žáků v každé vyučovací hodině. V jejím průběhu je vyučující neustále v individuálním kontaktu s žáky, kteří potřebují radu či pomoc. Pro samostatnou práci, která se má stát nosným pilířem výuky, však není možné zadávat úkoly, v nichž by žák pouze něco mechanicky doplňoval, nebo dokonce jen opisoval. Pro efektivní samostatnou práci je nutné připravit promyšlená zadání, která před žákem odkrývají nezodpovězené otázky, která mu umožňují projít znovu myšlenkovým procesem nutným pro vyvození látky. Úlohy a cvičení by měly především podněcovat a aktivizovat žáka k poznávacím činnostem, umožnit mu pracovat na své osobní maximum a zároveň poskytovat potřebné informace pro úspěšné vyřešen úkolů. A to je právě servis, který učebnice ALTER přinášejí nejenom žákům, ale i vyučujícím, případně rodičům. Je samozřejmé, že pedagog má kdykoliv možnost (dokonce se to od něj očekává) do zadání v učebnici zasahovat – přizpůsobit je dané třídě, konkrétnímu žákovi a obohatit je dalšími prvky.
Učebnice ALTER umožňují vyučujícím věnovat maximum sil samotným žákům, uvolňují jim ruce pro přímou práci s dětmi, které potřebují individuální přístup. Znovu připomínáme, že učebnice ALTER poskytují možnost volit pro samostatnou práci jak rozsah úkolů, tak i jejich obtížnost. V některých případech odborníci doporučují ponechat toto rozhodování na žácích samotných. Vlastní volbě žáka přikládají psychologové (např. PhDr. Jana Nováčková, CSc.) nezastupitelný motivační význam. Snaha o dělení učiva na základní a rozšiřující vychází ze zastaralého předpokladu, že základní učivo se musí naučit (rozuměj pamětně si osvojit) všichni žáci – to ovšem není z hlediska moderního pojetí výuky přijatelné. Přístup ke každému žákovi by měl být skutečně individuální.
-
1.4 Srozumitelnost učebnic a tvůrčí přístup učitele je zárukou úspěchu
-
Nakladatelství ALTER požaduje od autorských týmů, aby učebnice byly srozumitelné, aby podle nich mohli pracovat sami žáci, neboť především jim a jejich samostatné práci jsou určeny.
Součástí jednotlivých učebnic jsou vždy metodické poznámky, které seznamují uživatele s obecným pojetím dané publikace a přinášejí nabídku možných využitelných metod či inovativních přístupů. K některým učebnicím pro 1. a 2. ročník byly vydány také metodické příručky s podrobnějšími návody hlavně pro začínající učitele (nabídka básniček, říkadel, doplňkových cvičení…).
K většině pracovních sešitů, které jsou určené vyšším ročníkům, jsme vydali klíče s řešeními úloh (v tištěné nebo elektronické podobě). Tyto příručky slouží k usnadnění rychlé zpětné vazby nebo je lze využít při společné či individuální kontrole. Některé klíče obsahují také metodické poznámky k jednotlivým cvičením či úlohám nebo odkazy na další materiály.
2. Obsah učebnic
-
2.1 Jaký rozsah učiva přinášejí učebnice ALTER
-
Učebnice a pracovní sešity/listy ALTER přinášejí nabídku cvičení a aplikačních úkolů, z níž je třeba vybírat; není možné požadovat, aby všichni žáci vypracovali vše v plném rozsahu. Jakékoliv zkoušky/testy, které by měly prověřovat žákovu či studentovu funkční gramotnost, by mu zároveň měly umožnit pracovat se zdroji informací (s danou učebnicí, se slovníky, přehledy, tabulkami), a nikoliv prověřovat pouze to, co bylo naučené mechanicky. Pro osvojení této teze je tedy nezbytné zbavit se představy, že kdo má zajištěn přístup k informacím, jednoduše všechno opíše. Navíc úkoly a otázky musí být předkládány tak, aby požadovaly jiný rozměr řešení, než je potřeba jen něco opsat.
Koncepce učebnic ALTER předpokládá, že žáci budou moct uplatnit získanou dovednost pracovat s informacemi, informace vyhledávat a při aplikaci je používat. O tom, do jaké hloubky si chce žák učivo osvojit, by měl mít možnost v posledních ročnících ZŠ spolurozhodovat. Takovou nabídku dostávají žáci např. v učebnicích českého jazyk ALTER pro 8. a 9. ročník, které přinášejí dvě rozdílné úrovně: variantu s větší hloubkou i rozsahem osvojení a variantu uživatelskou. V tomto systému však diferenciace probíhá výhradně na základě vlastního rozhodnutí a ambicí žáka a ani ve variantě uživatelské se nezužuje nabídka, tj. rozsah informací poskytovaných učebnicí, z níž lze vybírat.
-
2.2 Motivační funkce našich učebnic
-
Co se konkrétního obsahu týče, odrážejí učebnice ALTER adekvátně životní realitu dětí. Od autorů učebnic to předpokládá odvahu vystoupit z tradičních mantinelů a odpovědně hledat aktuální užitečnost. Velkého motivačního účinku (zejména na starší žáky 2. stupně ZŠ) dosáhneme, podaří-li se nám, aby užitečnost probírané látky žáci akceptovali a přijali ji za svou. To je úkol sice obtížný, ale ne nesplnitelný.
-
2.3 Učíme žáky využívat další informační zdroje
-
Výukové materiály ALTER přinášejí podněty, které žáky motivují k používání i jiných informačních zdrojů, než jsou pouhé texty či obrázky v učebnicích. Dbají přitom na to, aby se k požadovaným informacím žáci dostali bez větších překážek – to umožňují např. v učebnicích uváděné odkazy na práci se slovníky, encyklopediemi, atlasy či doporučení k využití e-učebnic a internetu. Ze strany škol to pak předpokládá zajistit co největší dostupnost těchto informačních zdrojů a také techniky. Taková vybavenost pak podpoří hladký přechod na distanční formu výuky.
3. Respekt učebnic k vývojovým možnostem dítěte
-
3.1 Přiměřenost učebních textů věku a možnostem chápání dítěte
-
Je samozřejmé, že autoři učebnic musí při jejich tvorbě respektovat psychologický profil předpokládaných uživatelů, tedy žáků v určitém věku. To se projevuje jednak v rovině obsahové (stanovení přiměřeného pojmového aparátu), jednak v rovině didaktického zpracování učiva a při volbě metod jeho předávání dítěti. Zvláště v mladším školním věku učebnice zohledňují stupeň zralosti nervové soustavy žáků, jejich schopnost koncentrace i tělesné předpoklady. Současně je třeba brát v úvahu psychický vývoj dítěte a zadávat individuálně takové úkoly, které odpovídají jeho intelektovým možnostem.
Domníváme se však, že je žádoucí vhodně zařazovat i úkoly, u nichž je důvodný předpoklad, že žákovy stávající možnosti přesahují. Takové úkoly provokují k hledání alternativních řešení, motivují žáka, iniciují vývoj jeho intelektu. U těchto úkolů nevymezujeme, kdo se jejich řešení může zúčastnit (jak to někdy bývá u rozšiřujícího učiva). V učebnicích ALTER je u „nadstavbových“ zadání vždy upozornění, že cvičení nemají být klasifikována a že zde uváděné informace nejsou určeny k pamětnému osvojení.
Přiměřenost učebních textů možnostem chápání dítěte má své opodstatnění zejména v mladším školním věku, později už jde spíše o to, aby učebnice a škola vůbec naučily žáky orientovat se v záplavě informací z různých vědních oborů. Učebnice ALTER pro 1. stupeň jsou tedy koncipovány tak, aby se žáci učili potřebné informace si vyhledat, roztřídit a aplikačně je použít. Hlavním parametrem pro přiměřenost textů a zadávaných úkolů je požadavek, aby umožňovaly žákům být maximálně úspěšní. Nakladatelství ALTER, jako jedno z mála pedagogických nakladatelství v ČR, si vždy účinnost nově vydávaných řad učebnic ověřuje a výsledky těchto průzkumů zveřejňuje.
-
3.2 Jednotnost metodického postupu a didaktického zpracování učebnic ALTER
-
Vzhledem k výše uvedeným metodickým nárokům na učebnice pokládáme za nezbytné, aby každá učebnicová řada měla jednotné metodické zpracování. Všechny učebnice, pracovní sešity i ostatní výukové materiály, které vycházejí v Nakladatelství ALTER, vyplývají z osobité pedagogické, zejména didaktické a metodické filozofie, jíž se naše nakladatelství profiluje. Tituly a publikace, které produkujeme, jsou charakteristické důrazem na samostatnou aktivní práci žáků.
-
3.3 Zohlednění slovní zásoby dítěte, vyvozování pojmů, užívání terminologie
-
O nutnosti zohlednění slovní zásoby dítěte bylo již pojednáno výše. Co se týče terminologie, v učebnicích ALTER se předpokládá, že žák může být s některými termíny seznámen, aniž by si je musel pamětně osvojovat. V učebnicích pro 1. stupeň užíváme výrazy, které jsou součástí běžné slovní zásoby. Vyvozování a ověřování pojmů pokládáme za věc zásadní důležitosti, což odpovídá celému charakteru naší produkce. Vycházíme přitom z poznatků praxe podpořených psychologickými zjištěními, že trvalost takové informace v dlouhodobé paměti dítěte je daleko větší než při pouhém verbálním mechanickém pamětném učení.
4. Pracovní sešity
-
4.1 Učebnice a pracovní sešity/listy
-
Charakter pracovních sešitů či pracovních listů je plně podřízen tomu, aby se s nimi žákům pracovalo snadno, aby se v nich bezpečně orientovali, aby při jejich používání nezažívali pocit stresu.
Pracovní sešity/listy ALTER (stejně jako strany pracovní učebnice, které se svým charakterem pracovnímu sešitu blíží), přinášejí žákům možnost rychlé zpětné vazby. Velmi důležitou dovedností i návykem je schopnost žáků objevit ve své práci chyby a dokázat je při společné nebo individuální kontrole opravit. Práci s chybou považujeme z didaktického hlediska za velmi cennou.
Žáci by se měli naučit učebnici a pracovní sešity nebo pracovní listy přirozeně používat, tedy hledat informace v učebnici (či v jiných zdrojích) a plynule přecházet od činností, při nichž učivo vyvozují či odůvodňují, k činnostem aplikačním. Velká nabídka aplikačních cvičení v pracovních sešitech/listech umožňuje individuální přístup, vytížení žáka na jeho osobní maximum, případně i možnost výběru úkolů či cvičení samotnými žáky.
5. Podoba učebnice
-
5.1 Tištěná nebo elektronická podoba učebnice
-
Tištěné učební materiály by měly mít na školách své pevné, nezastupitelné místo. Po stránce didaktické, výtvarné a technické jsou to profesionálně zpracované produkty, a neměly by tedy být ve školách nahrazovány kopírovanými kompiláty, které navíc často nesplňují podmínky dané autorským právem.
Zeptejme se ale jinak: Stačí v současnosti pro výuku pouze tištěné učebnice? Na tuto otázku odpovídáme "ne". Určitě nestačí tam, kde výuka pomocí počítačových programů může být efektivnější nebo kde přináší individuálně výhody, které tištěná učebnice poskytnout nemůže.
-
5.2 Elektronické učebnice eALTER
-
Téměř všechny tištěné učebnice, pracovní sešity, pracovní listy i písanky ALTER nabízíme také v elektronické podobě. Elektronické tituly eALTER jsou vhodné pro všechny typy interaktivních tabulí a pro PC. Rozsahem i strukturou odpovídají tištěným verzím. Žáci vidí na interaktivní tabuli (IT) to, co mají v tištěné učebnici, a při řešení úkolů mohou postupovat souběžně s tabulí.
Elektronická podoba umožňuje jednotlivá cvičení i obrazový doprovod zvětšovat, a slouží tak jako bohatý zásobník výukového materiálu. Žáci se učí lepší orientaci v tištěném textu a učí se i metodám, jak s texty a obrázky pracovat. S využíváním interaktivní tabule se také eliminuje doba, kdy bylo třeba některé věci zapisovat či překreslovat na tabuli. Komfort možností, které IT nabízejí, je tak s běžnou tabulí nesrovnatelný.
-
5.3 Interaktivní učebnice eALTER
-
Vybrané učebnice a pracovní sešity byly zpracovány interaktivně. Interaktivní učebnice eALTER jsou elektronickou verzí rozšířenou o interaktivní doplňky určené pro IT SMART Board. Interaktivní cvičení se otevírají z textu učebnice pomocí ikony a lze je spustit pouze v programu SMART Notebook. Cvičení jsou přiřazena ke konkrétním úkolům z učebnice, a přímo tak navazují na právě probranou učební látku.
Interaktivní cvičení jsou často doplněna obrázky a schématy; žáci dané skutečnosti aktivně třídí, přiřazují, co k sobě patří, doplňují vhodné odpovědi. Většina pracovních stran obsahuje i možnost zobrazit si správné řešení (vyhodnocení).
Interaktivní podoba učebnice žáky motivuje a podněcuje k aktivní účasti na vyučování.
-
5.4 Výukové programy ALTER
-
Multilicence výukových programů ALTER jsou určeny k využití na všech typech interaktivních tabulí nebo v počítačových učebnách (na síti); pro domácí přípravu žáků slouží jednouživatelské verze.
Pracovat lze ve dvou režimech: trénink a naostro. Program zadané odpovědi vyhodnotí, k dispozici je také nápověda a možnost opravy.
Výukové programy umožňují individualizaci výuky, jsou využitelné ve všech fázích vyučovacího procesu. Jsou také vhodnou pomůckou pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
-
5.5 App ALTER pro tablety
-
Digitální knihovna appALTER pro tablety (iOS a Android) je aplikace pro spouštění app-učebnic, což jsou tištěné učebnice v elektronické podobě (tištěným titulům odpovídají rozsahem i strukturou), vyvinuté pro používání na tabletech.
Tyto publikace umožňují rychlý zoom i přehledné a snadné listování pomocí aktivního obsahu a náhledu stran. Vybrané tituly jsou interaktivní – lze v nich doplňovat vynechávky, vyhodnocovat správnost řešení a provádět opravu chyb. Publikace pro tablety jsou určené všem uživatelům, jsou vhodné pro školní výuku i domácí přípravu žáků.
Digitální knihovnu appALTER lze do tabletu stáhnout zdarma; poté je možné vyzkoušet si nabízené demoverze. Nákup app-učebnic je třeba realizovat na našem e-shopu.
-
5.6 Nároky distanční výuky
-
Tituly z Nakladatelství ALTER jsou velmi dobře využitelné také v případě distanční formy výuky. Učebnice jsou určeny především žákům a jejich samostatné práci. Díky jasnému a srozumitelnému zadání může s učebnicemi a pracovními sešity ALTER pracovat opravdu každý – žák i rodič v roli učitele; nejsou potřeba žádné další znalosti specifických metodických postupů.
V rámci distanční výuky se výborně uplatňují naše výukové programy. Poskytují zpětnou vazbu – úkoly vyhodnotí, chybné jevy opraví a vysvětlí. Úkoly tedy mohou děti řešit samy a není nutná trvalá přítomnost učitele nebo rodiče.
Součástí našeho sortimentu je také široká nabídka klíčů s řešeními úloh z jednotlivých učebnic a pracovních sešitů. Většina klíčů je v elektronické podobě, která umožňuje tisk jednotlivých stran i pohodlné vyhledávání. Poslouží jak vyučujícím, tak především žákům a studentům, kteří jsou odkázáni na domácí výuku.