Z hlediska platného RVP ZV umožňují učebnice ALTER žákům od 1. ročníku až po ukončení základního vzdělávání v 9. ročníku úspěšný rozvoj všech klíčových kompetencí a dosažení předepsaných očekávaných výstupů. Učebnice ALTER mají schvalovací doložky MŠMT, jejich aktuální přehled najdete zde.
-
Metodická koncepce
-
Naše osvědčená a propracovaná METODICKÁ KONCEPCE klade důraz především na následující body:
- všechny učebnice, učební pomůcky i výukové programy rozvíjejí schopnost aplikačního využití látky, a přispívají tak k rozvoji funkční gramotnosti;
- přímá práce ve vyučovací hodině vychází z činnostního učení, např. z pozorování, třídění, porovnávání, zobecňování, vyvozování závěrů;
- preferuje se práce s informacemi (s přehledy učiva, tabulkami, mapami, s internetem) tak, aby se vyhledávání, vybírání, třídění a zpracovávání informací stalo ve výuce trvale užívanou metodou;
- učebnice mají i nadpředmětový charakter; uplatňují se v nich např. náměty pro etickou výchovu a rozvoj sociálních kompetencí, důraz je rovněž kladen na aplikaci získaných znalostí a dovedností; nastavený bodovací systém žákům umožňuje sledovat dosahované výsledky a stanovovat si vlastní cíle;
- tištěné učebnice jsou vhodně propojeny s vymoženostmi moderních informačních technologií;
- všechny učebnice umožňují individualizaci výuky tak, aby každý žák mohl pracovat na své osobní maximum, aby nebyl přetěžován nebo naopak srážen k průměrným výkonům;
- všechny učebnice ALTER jsou průběžně aktualizovány.
-
Integrace a inkluze ve vzdělávacím procesu
-
Nakladatelství ALTER vydalo pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) pracovní sešity k řadám učebnic matematiky. Tyto pracovní sešity odpovídají potřebám žáků s různými typy znevýhodnění (např. znevýhodňující prostředí, poruchy chování, ADHD, grafomotorické obtíže) i s nejrůznějšími poruchami učení (dyskalkulie, dysgrafie, dyslexie). Pracovní sešity vycházejí z matematik ALTER, ale nabízejí: větší písmo, širší linky, jednodušší záznam slovních úloh, méně procvičovacích příkladů, aby i žáci se SVP mohli dané úkoly nebo jen jejich část zvládnout, lépe se na stránce orientovat a dosáhnout úspěchu, který bude motivací pro jejich další práci.
Pro žáky se SVP může být podpůrným opatřením využití individuálního PC. Místo s tištěnými učebnicemi může integrovaný žák pracovat na počítači s elektronickými verzemi učebnic ALTER sám nebo souběžně s ostatními žáky.Nakladatelství ALTER nabízí řadu výukových materiálů, které jsou díky propojení zvukové a obrazové podoby textu vhodné pro výuku dětí cizinců. Tyto produkty jsou hojně a s oblibou využívány v cizině při výuce dětí krajanů. Jsou to např.:
- elektronická učebnice s audionahrávkami Žáčkův Slabikář – Optibook;
- výukový program Krtečkova matematika;
- výukové programy Český jazyk 2 a Český jazyk 3;
- cizojazyčné tištěné učebnice (Matematika 1/1 pro MŠ nebo ZŠ v němčině a v angličtině s ilustracemi Zdeňka Milera – Krtečkem a dalšími oblíbenými postavičkami).
Pro výuku cizinců (dětí i dospělých) českému jazyku doporučujeme výukové programy ALTER:
- Pravopis snadno a rychle;
- Poznáváme slovní druhy;
- Věta a větné členy;
- Jazykové rozbory;
- Jazykové testy.
Díky nápovědě, možnosti odůvodňování procvičovaných jevů, kontrole a automatickému vyhodnocování se jedná o komplexní tituly, které nejsou závislé na žádné tištěné jazykové učebnici. Jejich prostřednictvím lze snadněji ovládnout základy českého pravopisu a gramatiky.