Ve školním roce 2019/2020 zorganizoval tým redaktorů a metodiků Nakladatelství ALTER ověřování účinnosti výuky podle učebnic z nové řady počátečního čtení. Do ověřování se zapojily školy ze všech regionů ČR. Níže naleznete:
- Hodnocení účinnosti výuky podle učebnice Moje ŽIVÁ ABECEDA
- Hodnocení účinnosti výuky podle učebnice Můj SLABIKÁŘ, 1. díl
- Ověřování výuky podle 2. dílu učebnice Můj SLABIKÁŘ bylo zastaveno z důvodů opatření Covid-19
Poznámka: Pojmem žák zde i v celé zprávě rozumíme označení skupiny, tj. žák i žákyně.
Všem školám, vyučujícím i žákům děkujeme, že se do ověřování zapojili. Vyučujícím zvlášť děkujeme za podnětné postřehy a připomínky, za dopisy milé i kritické.
Hodnocení účinnosti výuky podle učebnice Moje ŽIVÁ ABECEDA
Počet zúčastněných vyučujících: 31
Celkový počet zapojených žáků: 605
Průměrný počet žáků ve třídě: 19,5 žáků
z toho průměrně 1,6 žáků se SVP (tj. přibližně 8 % z celkového počtu žáků)
- Základní údaje
-
- Výuka podle MŽA byla ukončena:
- nejdříve 15. 11. 2019
- nejpozději 15. 12. 2019
- Průměrná celková praxe vyučujících: 22 let
- Interaktivní tabule: ve 25 třídách
- Typ vyučovaného písma:
- ve 26 třídách vázané písmo
- v ostatních případech neuvedeno
- Výuka podle MŽA byla ukončena:
- Při výuce byly využívány tyto učební pomůcky
-
- Písmena a slabiky, ALTER (kód 092826): 25 tříd, tj. 80,6 %
- Soubor demonstračních obrázků, ALTER (kód 092711): 23 tříd, tj. 74,2 %
- Soubor slabik a slov k Živé abecedě, ALTER (kód 092712): 21 tříd, tj. 67,7 %
- Soubor nástěnných obrazů k Živé abecedě, ALTER (kód 092710): 19 tříd, tj. 61,3 %
- Elektronická verze učebnice (kód 171145): 12 tříd, tj. 38,7 %
- Jiné (např. vlastní) pomůcky: 5 tříd, tj. 16,1 %
- Znalost písmen z mateřské školy
-
- Práce s ilustracemi
-
Vyučující hodnotili, jak žáci dokázali pracovat s ilustracemi říkanek a zda se žákům ilustrace líbily. V tabulce níže uvádíme celkové počty žáků:
Žák vypráví děj podle ilustrací říkanek (bez ohledu na obsah básničky) žáků (počet) Samostatně vypráví několika větami děj související s obrázkem: 254 Samostatně říká jen slova (např. Je tam…): 249 Samostatně nevypráví, ovšem dokáže odpovědět na otázky: 170 Ilustrace se dětem spíše líbí / spíše nelíbí: ano: 565 ne: 42 - Sluchové rozlišování
-
Vyučující hodnotili, jak se žákům daří sluchově rozlišovat hlásky ve slovech. V níže uvedené tabulce uvádíme počty žáků ze všech tříd:
žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků Dokáže určit, kterou hlásku slyší na začátku slova (např. opice – O): 535 88 % žáků Dokáže vyznačit místo ve slově, kde slyší danou hlásku: 377 62 % žáků Určí slabiku, kterou slyší na začátku slova (např. jahoda – JA): 495 82 % žáků - Technika čtení a psaní
-
Vyučující hodnotili techniku čtení a psaní žáků. V níže uvedené tabulce uvádíme počty žáků ze všech tříd:
žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků Dokáže slova vyhledat, označit a napsat: 423 70 % žáků Dokáže utvořit jednoduchou větu či slovní spojení s daným slovem: 447 74 % žáků Odpovídá na otázky k přečtené větě (např. Co lepí Jula?): 443 73 % žáků Jeho zápisy v Mojí ŽA (kterýmkoli typem písma) jsou čitelné: 518 86 % žáků - Aplikace a vysuzování
-
Dále vyučující hodnotili, jak žáci dovedou vysuzovat z textu a aplikovat získané informace.
žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků Dokáže v textu vyhledat požadované slovo a označit konkrétní slabiku: 445 74 % žáků Dokáže posoudit pravdivost tvrzení: 481 80 % žáků Dokáže spojit, co k sobě patří: 427 71 % žáků - Pokrok ve čtení a porozumění čtenému
-
Vyučující dále hodnotili pokrok ve čtení a porozumění čtenému u žáků po dvou měsících výuky. Celkový počet žáků je uveden v následující tabulce:
Po dvou měsících výuky zvládlo učivo žáků žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků čtení slabik 575 95 % žáků čtení krátkých slov 573 95 % žáků čtení krátkých vět 555 91 % žáků vnímání významu čtených slov 499 82 % žáků vnímání významu vět a významových celků 481 80 % žáků - Přechod od Živé abecedy ke Slabikáři
-
Hodnocení účinnosti výuky podle učebnice Můj SLABIKÁŘ, 1. díl
Počet zúčastněných vyučujících: 27
Celkový počet zapojených žáků: 566
Průměrný počet žáků ve třídě: 21 žáků
z toho průměrně: 1,6 žáků se SVP (tj. přibližně 7,4 % z celkového počtu žáků)
- Základní údaje
-
- Typ písma, kterým žáci psali do pracovní učebnice:
- kombinace tiskacího a vázaného psacího písma: 8 tříd
- hůlkové: 6 tříd
- vázané psací písmo: 5 tříd
- tiskací: 4 třídy
- kombinace hůlkového a vázaného psacího písma: 2 třídy
- neuvedeno: 2 třídy
- Čtenářské rozcvičky se využívaly:
- 2–3x týdně v 7 třídách
- nepravidelně v 16 třídách
- nevyužívaly 2 vyučující
- položku nevyplnili 2 vyučující
- Typ písma, kterým žáci psali do pracovní učebnice:
- Při výuce byly využívány tyto učební pomůcky
-
- Karty ke Slabikáři Jiřího Žáčka (kód 092771): v 15 třídách, tj. v 55,6 % tříd.
- Rozšiřující texty ke Slabikáři Jiřího Žáčka (kód 092838): v 6 třídách, tj. ve 22,2 % tříd.
- Soubor nástěnných obrazů, slabik a slov ke Slabikáři (kód 092719): v 9 třídách, tj. ve třetině tříd.
- Nástěnná tabule ABECEDA – vázané písmo (kód 092103): v 11 třídách, tj. ve 40,7 % tříd.
- Nástěnná tabule ABECEDA – nevázané písmo, (kód 092142): ve 3 třídách, tj. ve 11,1 % tříd.
- Elektronická verze titulu Můj Slabikář, 1. díl, včetně příloh (kód 171146): v 9 třídách, tj. ve třetině tříd.Výsledky ověřování zde.
- Ilustrace
-
žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků Ilustrace se dětem spíše líbí: 525 93 % žáků Další poznámky, které měli vyučující k ilustracím: Líbily se všem, i rodičům, jsou velmi vkusné.
Vhodné i k výuce cizinců. - Zapisovací metoda, práce s významem slova
-
Vyučující hodnotili, jak žáci dokázali pracovat s významem slov a jak zvládali pracovat podle zapisovací metody.
žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků Napodobování (zapisování) vynechaných slabik do sloupců slov zvládlo: 483 85 % žáků Zapisování slov do vět zvládlo: 526 93 % žáků Významu čtených slov rozumí: 539 95 % žáků Dané slovo dokáže užít ve větě nebo ve slovním spojení: 433 76 % žáků - Čtení s porozuměním
-
žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků Texty byly srozumitelné pro: 467 83 % žáků Obsahu čtených textů rozumí: 502 89 % žáků - Kvalita čtení žáků
-
Většina žáků četla vázaným slabikováním nebo byla schopna číst plynule:
- Vázaným slabikováním čte 294 žáků.
- Plynule čte 170 žáků.
- Dvojí čtení: čte izolovaně jednotlivá písmena → opakuje celé slovo: 66 žáků.
- Dvojí čtení: čte izolovaně jednotlivé slabiky → opakuje celé slovo: 69 žáků.
- Rozsah cvičení
- Zájem žáků o čtení článků v pracovní učebnici