Přejít k hlavnímu obsahu
Nakladatelství ALTER
Učebnice, učební pomůcky a výukové materiály
Soukromá osoba Škola Výběr
Přihlášení
Registrace
Košík(0)
Přihlášení
Košík(0)
Soukromá osoba Škola Výběr
Přihlášení
Registrace

Top Menu

  • E-shop
  • Domů
  • O nás
    • O společnosti ALTER
    • Digitální svět učebnic
      • Digitální svět
      • Elektronické učebnice
      • Interaktivní učebnice
      • Výukové programy
      • Vytvoření elektronické knihovny
    • e-Knihovna ALTER
    • Výstavky učebnic
    • Workshopy s redaktory
    • Filozofie našich učebnic
    • Katalog
    • Zajímavosti
      • Ocenění našich učebnic
      • O Žáčkově Slabikáři
  • Metodická podpora
    • Metodická koncepce
      • Metodická koncepce
      • Hodnocení žáků
      • Psací nástroj - tužka
    • Doložky MŠMT
    • Počáteční čtení
      • Koncepce nové řady
      • Náměty pro začínající učitele
      • 10 důvodů PROČ
      • Ověřování - základní školy
      • Ověřování - PP poradny
    • Časové a tematické plány
    • Přípravy KK a OV
    • Metodické listy
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 2
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 3
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 4
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 5
      • ML - Demonstrační karty pro výuku násobilky
    • Obrazy živé přírody
    • Výukové materiály
      • Pracovní listy
      • Videa
    • K zamyšlení
      • Rodina v učebnicích
      • Pádové otázky
  • Kontakty
    • Kontaktní informace
    • Objednávky
    • Distributoři
    • Všeobecné obchodní podmínky
    • Zpracování osobních údajů GDPR
    • Licenční podmínky
  • KNIHOVNA
E-shop
    • Metodická koncepce
      • Metodická koncepce
      • Hodnocení žáků
      • Psací nástroj - tužka
    • Doložky MŠMT
    • Počáteční čtení
      • Koncepce nové řady
      • Náměty pro začínající učitele
      • 10 důvodů PROČ
      • Ověřování - základní školy
      • Ověřování - PP poradny
    • Časové a tematické plány
    • Přípravy KK a OV
    • Metodické listy
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 2
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 3
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 4
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 5
      • ML - Demonstrační karty pro výuku násobilky
    • Obrazy živé přírody
    • Výukové materiály
      • Pracovní listy
      • Videa
    • K zamyšlení
      • Rodina v učebnicích
      • Pádové otázky

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Metodická podpora

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Metodická podpora
 Katalog a filtr

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Metodická podpora

Koncepce nové řady

            Moje Živá abeceda                         Můj Slabikář 1                         Můj Slabikář 2

               Moje ŽIVÁ ABECEDA                                  Můj SLABIKÁŘ, 1. díl                                    Můj SLABIKÁŘ, 2. díl  
                        (kód 092145)                                                  (kód 092146)                                                   (kód 092147)

Nová řada počátečního čtení a psaní ALTER

V nové řadě učebnic Moje ŽIVÁ ABECEDA a Můj SLABIKÁŘ (1. a 2. díl) se uplatňuje moderní pojetí prvopočátečního čtení. Tato dovednost se rozvíjí společně s psaním, řečí a myšlením žáka. Pracovní učebnice metodicky využívají fakt, že psaní rukou posiluje paměť, zlepšuje koncentraci mysli, rozvíjí jemnou motoriku a koordinaci ruky a oka, což je u dětí velice důležité. Pohyb ruky aktivuje v mozku centra paměti, a tak si žáci písmena, slabiky i slova, která píší, lépe pamatují. Procesu učení pomáhá také to, že při psaní se žáci více soustředí. Díky psaní tužkou se docílí jejich zklidnění a soustředění, eliminují se stresové situace, případně nechuť ke čtení nebo obavy z něho. Práce s významy zapisovaných slov a jejich užití v krátkých větách rozvíjejí vyjadřovací schopnosti dětí. Čím častěji propojíme výuku čtení s psaním, tím lépe budou žáci nejenom číst, ale budou se i lépe vyjadřovat. Čtení by mělo být pro dítě radostnou činností.

Pro výuku počátečního čtení podle učebnic ALTER doporučujeme pedagogům prostudování metodické příručky prof. PaedDr. Radky Wildové, CSc.: Průvodce učebnicemi ALTER pro výuku počátečního čtení a psaní (viz e-shop).

V nové řadě učebnic čtení je uplatněna metoda přirozených (náslovných) slabik spolu s metodou zapisovací. Východiskem mohou být postupy analytické i syntetické. Lze tedy pracovat i s modifikacemi metody analyticko-syntetické. Ve všech případech musí jít nácvik techniky čtení ruku v ruce s vnímáním obsahu, s porozuměním čtenému.

Metoda přirozených slabik a slov

Přestože se učebnice nazývá tradičně Slabikář, metoda přirozených slabik a slov není postavena na slabikování, ale na globálním vnímání slabik a postupně i krátkých slov. Žáky, kteří ani po nácviku čtení celých slov nezvládnou, učíme splývavému slabikování, a to zejména u čtení delších slov. Při doporučování kterékoliv metody počátečního čtení je vždy třeba vycházet ze založení žáka. Učebnice mohou být východiskem pro postupy analytické i syntetické a jejich varianty podle zkušeností učitele a potřeb žáků. Podobně jako metodu, tak i rychlost postupu musíme přizpůsobit úrovni třídy a individuálně i potřebám jednotlivých žáků. Pokud si úroveň třídy vyžádá pomalejší postup, než je uveden v plánu, můžeme posunout začátek čtení ze Slabikáře třeba o celý měsíc (v závěru roku je dostatečně velká časová rezerva). Dobré čtenáře však nebudeme v rozvoji čtenářství uměle brzdit, umožňuje nám to vypracování individuálních plánů nebo využití titulu Rozšiřující texty ke Slabikáři. Učebnice je nutno vnímat jako zásobník, z něhož vyučující podle potřeb žáků vybírá adekvátní části. Cílem není probrat všechna cvičení, cílem je naučit žáky radostně a bez stresu číst.

Metoda zapisovací

Výuka podle učebnice Můj SLABIKÁŘ je úspěšná v tom, že žáci zapisují (napodobují) písmo tiskací. Právě tímto napodobováním se čtení rozvíjí rychleji. Při výuce psaní pak školy mohou běžně využívat klasické písanky pro vázané písmo. Nakladatelství ALTER má v nabídce písanky pro oba typy písma, vázané i nevázané.

 

  • Nakladatelství Alter
  •  Nad Pahorkem 403/24, 141 00 Praha 4
  •  272 760 329, 272 760 335
  •  IČ: 46505644, DIČ: CZ46505644
  •  alter@alter.cz
  • Registrace
  • Kontaktujte nás
  • Všeobecné obchodní podmínky
  • Ochrana osobních údajů
  • Alter Logo Facebook Alter
  • Všechna práva vyhrazena
  • © 2020, Nakladatelství ALTER