Nová řada počátečního čtení a psaní ALTER
V nové řadě učebnic Moje ŽIVÁ ABECEDA a Můj SLABIKÁŘ (1. a 2. díl) se uplatňuje moderní pojetí prvopočátečního čtení. Tato dovednost se rozvíjí společně s psaním, řečí a myšlením žáka. Pracovní učebnice metodicky využívají fakt, že psaní rukou posiluje paměť, zlepšuje koncentraci mysli, rozvíjí jemnou motoriku a koordinaci ruky a oka, což je u dětí velice důležité. Pohyb ruky aktivuje v mozku centra paměti, a tak si žáci písmena, slabiky i slova, která píší, lépe pamatují. Procesu učení pomáhá také to, že při psaní se žáci více soustředí. Díky psaní tužkou se docílí jejich zklidnění a soustředění, eliminují se stresové situace, případně nechuť ke čtení nebo obavy z něho. Práce s významy zapisovaných slov a jejich užití v krátkých větách rozvíjejí vyjadřovací schopnosti dětí. Čím častěji propojíme výuku čtení s psaním, tím lépe budou žáci nejenom číst, ale budou se i lépe vyjadřovat. Čtení by mělo být pro dítě radostnou činností.
Pro výuku počátečního čtení podle učebnic ALTER doporučujeme pedagogům prostudování metodické příručky prof. PaedDr. Radky Wildové, CSc.: Průvodce učebnicemi ALTER pro výuku počátečního čtení a psaní (viz e-shop).
V nové řadě učebnic čtení je uplatněna metoda přirozených (náslovných) slabik spolu s metodou zapisovací. Východiskem mohou být postupy analytické i syntetické. Lze tedy pracovat i s modifikacemi metody analyticko-syntetické. Ve všech případech musí jít nácvik techniky čtení ruku v ruce s vnímáním obsahu, s porozuměním čtenému.
Metoda přirozených slabik a slov
Přestože se učebnice nazývá tradičně Slabikář, metoda přirozených slabik a slov není postavena na slabikování, ale na globálním vnímání slabik a postupně i krátkých slov. Žáky, kteří ani po nácviku čtení celých slov nezvládnou, učíme splývavému slabikování, a to zejména u čtení delších slov. Při doporučování kterékoliv metody počátečního čtení je vždy třeba vycházet ze založení žáka. Učebnice mohou být východiskem pro postupy analytické i syntetické a jejich varianty podle zkušeností učitele a potřeb žáků. Podobně jako metodu, tak i rychlost postupu musíme přizpůsobit úrovni třídy a individuálně i potřebám jednotlivých žáků. Pokud si úroveň třídy vyžádá pomalejší postup, než je uveden v plánu, můžeme posunout začátek čtení ze Slabikáře třeba o celý měsíc (v závěru roku je dostatečně velká časová rezerva). Dobré čtenáře však nebudeme v rozvoji čtenářství uměle brzdit, umožňuje nám to vypracování individuálních plánů nebo využití titulu Rozšiřující texty ke Slabikáři. Učebnice je nutno vnímat jako zásobník, z něhož vyučující podle potřeb žáků vybírá adekvátní části. Cílem není probrat všechna cvičení, cílem je naučit žáky radostně a bez stresu číst.
Metoda zapisovací
Výuka podle učebnice Můj SLABIKÁŘ je úspěšná v tom, že žáci zapisují (napodobují) písmo tiskací. Právě tímto napodobováním se čtení rozvíjí rychleji. Při výuce psaní pak školy mohou běžně využívat klasické písanky pro vázané písmo. Nakladatelství ALTER má v nabídce písanky pro oba typy písma, vázané i nevázané.