Přejít k hlavnímu obsahu
Nakladatelství ALTER
Učebnice, učební pomůcky a výukové materiály
Soukromá osoba Škola Výběr
Přihlášení
Registrace
Košík(0)
Přihlášení
Košík(0)
Soukromá osoba Škola Výběr
Přihlášení
Registrace

Top Menu

  • E-shop
  • Domů
  • O nás
    • O společnosti ALTER
    • Digitální svět učebnic
      • Digitální svět
      • Elektronické učebnice
      • Interaktivní učebnice
      • Výukové programy
      • Vytvoření elektronické knihovny
    • e-Knihovna ALTER
    • Výstavky učebnic
    • Workshopy s redaktory
    • Filozofie našich učebnic
    • Katalog
    • Zajímavosti
      • Ocenění našich učebnic
      • O Žáčkově Slabikáři
  • Metodická podpora
    • Metodická koncepce
      • Metodická koncepce
      • Hodnocení žáků
      • Psací nástroj - tužka
    • Doložky MŠMT
    • Počáteční čtení
      • Koncepce nové řady
      • Náměty pro začínající učitele
      • 10 důvodů PROČ
      • Ověřování - základní školy
      • Ověřování - PP poradny
    • Časové a tematické plány
    • Přípravy KK a OV
    • Metodické listy
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 2
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 3
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 4
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 5
      • ML - Demonstrační karty pro výuku násobilky
    • Obrazy živé přírody
    • Výukové materiály
      • Pracovní listy
      • Videa
    • K zamyšlení
      • Rodina v učebnicích
      • Pádové otázky
  • Kontakty
    • Kontaktní informace
    • Objednávky
    • Distributoři
    • Všeobecné obchodní podmínky
    • Zpracování osobních údajů GDPR
    • Licenční podmínky
  • KNIHOVNA
E-shop
  • Metodická podpora
    • Metodická koncepce
      • Metodická koncepce
      • Hodnocení žáků
      • Psací nástroj - tužka
    • Doložky MŠMT
    • Počáteční čtení
      • Koncepce nové řady
      • Náměty pro začínající učitele
      • 10 důvodů PROČ
      • Ověřování - základní školy
      • Ověřování - PP poradny
    • Časové a tematické plány
    • Přípravy KK a OV
    • Metodické listy
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 2
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 3
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 4
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 5
      • ML - Demonstrační karty pro výuku násobilky
    • Obrazy živé přírody
    • Výukové materiály
      • Pracovní listy
      • Videa
    • K zamyšlení
      • Rodina v učebnicích
      • Pádové otázky

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Metodická podpora
  3. Metodická koncepce

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Metodická podpora
  3. Metodická koncepce
 Katalog a filtr

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Metodická podpora
  3. Metodická koncepce

Psací nástroj - tužka

Psaní

 

Výňatek ze stanoviska psychologa PhDr. Václava Mertina k možnosti používat jako psací nástroj tužku po celou první třídu:

„Řada postupů ve školství vděčí za své přetrvávání spíše tradici a tomu, že je nikdo nezpochybňuje, než tomu, že by byly nezbytně nutné pro úspěšný rozvoj konkrétní dovednosti či obecně vzdělání dětí.
Mezi takové „tradice“ patří podle mého přesvědčení i to, že dítě v prvním ročníku základní školy se nejprve učí psát tužkou a následně přejde k psacímu peru. Tužka je pokládána za „nižší“, „jednodušší“ psací nástroj určený pro děti začínající psát, neobratné, s těžkou rukou, pro leváky apod., pero je určeno pro vyspělé písaře.
V oficiálních dokumentech se neobjevuje psaní perem jako cíl výuky v první třídě.
I průzkum provedený u řady elementaristek (šlo o účastnice kurzu činnostního učení) jasně ukázal, že jsou velmi flexibilní v používání psacích nástrojů pro počáteční psaní. Ani jedna paní učitelka neviděla problém v tom, čím dítě píše. Podstatné pro jejich rozhodování je, aby dítě nemuselo tlačit, aby obsluha psacího nástroje byla jednoduchá, aby psací nástroj byl spolehlivý, aby se dobře držel v ruce.
Z psychologického hlediska lze na problém nahlížet stejně. Psací nástroj by měl vytvořit zřetelnou stopu bez velkého přítlaku. Jeví se jako lhostejné, který nástroj použijeme – zda tužku, pero s keramickým hrotem, plnicí pero. Je velmi pravděpodobné, že nebudeme doporučovat tvrdou tužku, případně běžnou propisku, protože nesplňují zcela naše požadavky.
Problém současné školy negativně ovlivňující přístup dětí ke psaní spatřuji v tom, že přetrvává neadekvátní práce s chybou. Děti mají strach z chyby, ze špatného sklonu, z toho že budou psát malá nebo velká písmenka, stránky s více nedokonalostmi jsou hodnoceny jako nedostatečné, jsou škrtány, dítě je musí doma přepisovat, dostává odpuzující razítka apod.
Vzhledem k tomu, že cílem výuky psaní je mj. zvládnutí technické stránky psaní, je třeba zrovnoprávnit výuku pomocí všech běžných psacích nástrojů.
Důležitá je vstřícná spolupráce s dítětem a jeho rodiči, aby učitel dostal zpětnou informaci, jak použitý nástroj vyhovuje a následně podle toho upravil přístup.“

PhDr. Václav Mertin

 

Psaní                Nevázané písmo 

Písanka ke Slabikáři, sešit 2, (kód: 092806)                  Písanka 1, nevázané písmo (kód 092136)

  • Nakladatelství Alter
  •  Nad Pahorkem 403/24, 141 00 Praha 4
  •  272 760 329, 272 760 335
  •  IČ: 46505644, DIČ: CZ46505644
  •  alter@alter.cz
  • Registrace
  • Kontaktujte nás
  • Všeobecné obchodní podmínky
  • Ochrana osobních údajů
  • Alter Logo Facebook Alter
  • Všechna práva vyhrazena
  • © 2020, Nakladatelství ALTER