Metodická poznámka
Dvojdílný Pracovní sešit k učebnici Český jazyk 5 ALTER navazuje na řadu těchto sešitů pro nižší ročníky, a to jak vnější grafickou úpravou, tak i uplatňovanými metodickými postupy. Zájemci se mohou seznámit na webové adrese nakladatelství ALTER www.alter.cz s metodickými postupy, které byly doporučeny pro práci v nižších ročnících a na něž se v 5. ročníku navazuje. Těžiště práce ve vyučovací hodině opět spatřujeme v 15 až 20minutové samostatné práci žáků, kdy každý pracuje na své osobní maximum. Vyučující sleduje práci žáků, individuálně jim pomáhá a povzbuzuje je.
V 5. ročníku by žáci měli učinit další krok v osvojování si základů pravopisu a rozšířit si schopnost pracovat s mluvnickými pojmy a kategoriemi. Pracovat s nimi však neznamená, že si všichni musí vše pamětně osvojit. Nejenom v učivu mluvnickém, ale i v pravopise je nutno připustit, že úroveň osvojení učiva bude individuálně různá, a to nejenom vzhledem k rozdílným možnostem a schopnostem žáků, ale i vzhledem k individuálním cílům. Je samozřejmé, že škola a učitel bude všemi dostupnými a nestresujícími prostředky usilovat, aby každý žák dosáhl přiměřeně svým možnostem co nejlepších výsledků.
Učebnice a pracovní sešity ALTER však mají ještě další rozměr, kterým je rozvoj funkční gramotnosti žáků, tj. rozvoj dovedností pracovat s textem a s informacemi. Tyto typy cvičení obohatí každého žáka bez ohledu na to, jakých výsledků dosahuje v ovládání pravopisu či gramatiky. Každý člověk bude v životě potřebovat nejenom umět různé texty přečíst, ale bude v jeho zájmu, aby jim i porozuměl a uměl nakládat s fakty, které obsahují. A právě k tomu kladou učebnice i pracovní sešity z nakladatelství ALTER základy. Aplikační úkoly a cvičení jsou sestaveny tak, aby se každý žák zdokonaloval ve čtení s porozuměním, aby byl nucen vyhledávat si potřebné informace, aby byl podněcován k přemýšlení, ke zformulování a zapsání řešení, ke zdůvodňování zvoleného postupu, aby byl systematicky a cíleně veden k racionálnímu myšlení.
Při práci s těmito pracovními sešity se nepočítá s memorováním učiva. Žáci mají možnost vyhledávat si potřebné údaje a příklady v přehledech, v učebnici, v tomto sešitě, ve Slovníčku ALTER, v Pravidlech českého pravopisu nebo požádat o pomoc vyučujícího. Pracovat s těmito zdroji informací je možno v libovolném rozsahu a po dobu individuálně potřebnou. To dává všem žákům možnost, aby byli v práci úspěšní. I míru úspěchu však je nutno posuzovat individuálně. Osobní maximum bude zajisté jiné u žáků, kteří chtějí po skončení 5. ročníku přejít na víceletá gymnázia nebo do jiných typů výběrových škol, např. s rozšířenou výukou jazyků, a jiné bude např. u žáka dyslektika, který však může mít vyšší osobní maximum v jiných oborech, než jsou jazyky.
I v 5. ročníku si vyčleníme 5–10 minut z vyučovací hodiny na společnou kontrolu a odůvodňování doplněných jevů i vypracovaných úkolů. Tak žákům poskytneme v každé vyučovací hodině okamžitou zpětnou vazbu, možnost opravit si nesprávná řešení a slyšet k nim současně i odůvodnění. Žák tedy může vyhledávat a opravovat chyby nejen v průběhu samostatné práce, kdy slabším žákům je nápomocen i vyučující, ale i při společné závěrečné kontrole, případně i doma nebo po vyučování.
Pracovní sešity přinášejí nabídku cvičení a aplikačních úkolů, z níž je třeba vybírat; není možné požadovat, aby všichni žáci vypracovali vše v plném rozsahu. Všechna cvičení a úkoly by měli vypracovat žáci usilující o stupeň, který odpovídá výbornému hodnocení. Ti by měli dokázat vypracovat kontrolní cvičení bez použití přehledů učiva. Žáci, kteří usilují o stupeň chvalitebný, by měli vypracovat minimálně 90 % a kontrolní cvičení by rovněž měli zvládnout bez použití přehledů; pro stupeň dobrý předpokládáme zpracování minimálně 80 % z nabídky s možností pracovat s přehledy i při kontrolních cvičeních. Žáci by měli mít možnost vypracovat si v době mimo vyučování (ve škole nebo doma) cvičení, která při vyučování vypracovat nestihli. Rozhodnutí by však mělo zůstat v kompetenci žáka, případně jeho rodičů. Dokončení nevypracovaných cvičení by nemělo být zadáváno jako povinný domácí úkol.
Doporučujeme, aby i v těchto pracovních sešitech měli žáci možnost (pokud si to přejí) psát tužkou, aby mohli snadněji opravovat případné chyby. Při odůvodňování některých pravopisných jevů mohou žáci užívat symboly (písmena a číslice) podle kartiček z kartonové přílohy. Tyto symboly nejsou určeny k zapamatování; pracovat s nimi mohou žáci pouze v případě, že mají přehledy s potřebnými symboly k dispozici. Práce se symboly připravuje žáky na práci s kódy, která je nedílnou součástí každodenní činnosti současného člověka (např. při užívání různých funkcí mobilních telefonů, hledání v teletextu, v katalozích knihoven nebo při práci s počítači). Pokud je však pro některého žáka práce se symboly obtížná, nepřehledná nebo nesrozumitelná, zvolí se jiný způsob – nejspíše ústní odůvodňování. Pracovní sešity umožňují bodové hodnocení vypracovaných cvičení. Tento způsob prokazatelně zvyšuje vnitřní motivaci a zainteresovanost žáků na dosahovaných výsledcích. Nabídka bodového hodnocení je tedy určena především žákům a nepředpokládá se, že vyučující bude v každém cvičení body počítat nebo zaznamenané body kontrolovat. To může provést pouze u cvičení, která si vytypuje jako kontrolní. Zaznamenávání bodového hodnocení je třeba brát jako možnost, nikoliv jako bezpodmínečnou nutnost.
Využití Pracovních sešitů 5:
- všemi žáky při samostatné práci ve vyučovacích hodinách (v různém rozsahu)
- k individuálnímu procvičování a docvičování jednotlivých partií učiva
- jako zásobník rozšiřujících úkolů; již od 2. ročníku podněcujeme žáky k vymýšlení vlastních rozšiřujících úloh, ty mohou, ale nemusejí souviset s cvičeními v pracovním sešitě
- jako zásobník cvičení pro domácí úkoly (zadávané s individuálním přístupem)
Děvčatům i chlapcům pátých tříd přejeme, aby je práce v hodinách českého jazyka bavila, přinášela jim uspokojení z dosahovaných výsledků a dobře je připravila pro přechod na 2. stupeň ZŠ, případně na přijímací zkoušky do výběrových škol. Vyučujícím na prvním stupni ZŠ děkujeme za přízeň a spolupráci.