Kromě všech výhod, které přináší metoda přirozených slabik a slov a metoda zapisovací (viz článek koncepce nové řady), představujeme další silné stránky pracovních učebnic Moje ŽIVÁ ABECEDA a Můj SLABIKÁŘ 1. a 2. díl:
1. Začínající čtenáři se dobře soustředí.
Pozornost žáků se díky účelné a promyšlené grafice nerozptyluje po celých dvoustranách, ale udržuje se na konkrétním textu či cvičení. Žáci se na stranách učebnice dobře orientují – brzy přijímají grafiku za svou. Nové učivo se jim tak představuje ve známém / bezpečném prostředí. Oběma díly slabikáře prolíná jasně daná struktura jednotlivých kapitol, což přináší vyučujícím i žákům do výuky čtení jistý řád. Pozornost žáků nerozbíjí přemíra úkolů a cvičení, které by s přečteným textem souvisely jen ryze okrajově, což vede nikoli k pestré vyučovací hodině, ale právě k tříštění pozornosti.
2. Děti se těší na další příběhy.
Texty nejsou předvídatelné – ani dějově, ani tematicky. Přesah příběhů je však adekvátní, je podřízen procvičované technice čtení. Texty plynule zachycují přechod od her k poznání a učení se. Příběhy jsou vypointované. Texty mají různé formy: vyprávění, říkanky, básně… Střídá se také osoba vypravěče: někdy 1. osoba, v jiných textech 3. osoba.
3. Zasmějete se společně s dětmi.
Učebnice jsou sestaveny tak, aby v dětech vyvolávaly radost, veselí a pohodu. Ať už jsou to veselé obrázky, říkanky, texty nebo zadání úkolů, využijte každou příležitost zasmát se. Více viz článek náměty a poznámky pro začínající učitele (zde).
4. Pracovat podle učebnice zvládne snadno jak vyučující, tak rodič.
Učebnice ALTER jsou sestaveny tak, že metoda i postupy jsou zřejmé ze samotného zadání, rozumí jim nejenom učitelé, ale i žáci a rodiče.
5. Každé dítě najde nějaká svá témata.
Učebnice přináší velké bohatství témat a motivů, např.: kamarádství, širší rodina, řešení běžných životních situací – i drobných nehod a konfliktů, sport, příroda, domácí i divoká zvířata, fantazie i realita, mimozemšťan, dron, pohádkové bytosti, mlýnek na potoce…
6. Slabikář obohatí slovní zásobu každého dítěte.
Texty obsahují živé dialogy a užívají spisovný jazyk i jeho hovorovou vrstvu. Významnou měrou jsou zařazena cvičení zacílená na práci s významy slov i frazeologismů. Děti se učí chápat různé významy slov. Jsou vedeny k tomu, aby je vhodně užívaly ve větách, případně je zařazovaly do kontextu. Přitom se respektuje různá úroveň všeobecných znalostí jednotlivých žáků.
7. Slabikář učí vnímat češtinu.
Děti si procvičují náležitou stavbu české věty.
8. Všichni žáci jsou zaměstnáváni skutečně různorodými úkoly.
Otázky a úkoly jsou rozmanité a také jsou rozmanitě formulovány. Z nabídky lze vybírat podle chuti, možností, příležitosti, momentálního naladění skupiny i jednotlivců…
9. Žáci s učebnicí snadno manipulují.
Slabikář se nezavírá, snadno se jím listuje. Žáci nejsou zaměstnáni „uklidňováním učebnice“. Oba díly slabikáře jsou doplněny volnou kartonovou přílohou čtenářských rozcviček, kterou si žáci mohou vzít kdykoliv k ruce a procvičovat nejen slova s „novým“ písmenem, ale také docvičit látku dříve probranou. Kombinace učebnice a pracovního sešitu, tedy formát pracovní učebnice, zajistí, že má žák látku přehledně pohromadě a učební texty přitom ozvláštňují cvičení vyplněná rukou konkrétního žáka.
10. Vaše děti nebudou bolet záda z těžké aktovky.
Rozdělení učiva do tří sešitů znamená lehčí školní tašku.