Přejít k hlavnímu obsahu
Nakladatelství ALTER
Učebnice, učební pomůcky a výukové materiály
Soukromá osoba Škola Výběr
Přihlášení
Registrace
Košík(0)
Přihlášení
Košík(0)
Soukromá osoba Škola Výběr
Přihlášení
Registrace

Top Menu

  • E-shop
  • Domů
  • O nás
    • O společnosti ALTER
    • Digitální svět učebnic
      • Digitální svět
      • Elektronické učebnice
      • Interaktivní učebnice
      • Výukové programy
      • Vytvoření elektronické knihovny
    • e-Knihovna ALTER
    • Výstavky učebnic
    • Workshopy s redaktory
    • Filozofie našich učebnic
    • Katalog
    • Zajímavosti
      • Ocenění našich učebnic
      • O Žáčkově Slabikáři
  • Metodická podpora
    • Metodická koncepce
      • Metodická koncepce
      • Hodnocení žáků
      • Psací nástroj - tužka
    • Doložky MŠMT
    • Počáteční čtení
      • Koncepce nové řady
      • Náměty pro začínající učitele
      • 10 důvodů PROČ
      • Ověřování - základní školy
      • Ověřování - PP poradny
    • Časové a tematické plány
    • Přípravy KK a OV
    • Metodické listy
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 2
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 3
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 4
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 5
      • ML - Demonstrační karty pro výuku násobilky
    • Obrazy živé přírody
    • Výukové materiály
      • Pracovní listy
      • Videa
    • K zamyšlení
      • Rodina v učebnicích
      • Pádové otázky
  • Kontakty
    • Kontaktní informace
    • Objednávky
    • Distributoři
    • Všeobecné obchodní podmínky
    • Zpracování osobních údajů GDPR
    • Licenční podmínky
  • KNIHOVNA
E-shop

Drobečková navigace

  1. Domů

Drobečková navigace

  1. Domů
 Katalog a filtr

Drobečková navigace

  1. Domů

Hodnocení žáků v některých zemích EU

Problematika hodnocení žáků a jejich diferenciace podle vlastní volby
ve vybraných zemích EU

Zdroj: Struktury systémů vzdělávání a počáteční odborné přípravy v zemích Evropské unie, 2. vyd., PHARE–RES. Učitelské noviny - GNOSIS, spol. s r. o., Praha 1997.

Tyto údaje jsou doplněny informacemi z internetu http://www.eurydice.org/Eurybase/Application/eurybase.htm ( z angličtiny přeložila Ing. M. Martínková ).

Přinášíme Vám pouze útržkovité výpisky, jejichž cílem je probudit Váš zájem o hlubší studium uvedených dokumentů.

Německo:

  • na všech typech škol a na všech úrovních jsou výkony žáků průběžně sledovány písemnými testy, hodnocením ústního projevu a plněním praktických úkolů
  • postup žáka do dalšího ročníku je podmíněn splněním určitých minimálních požadavků
  • k hodnocení výkonu žáka se používá známek systém známek je následující:
  1. velmi dobře pro výrazně nadstandardní výkon
  2. dobře pro výkon zcela odpovídající požadavkům
  3. uspokojivě pro výkon zhruba odpovídající požadavkům
  4. dostatečně pro výkon s některými nedostatky, komplexně však stále ještě odpovídající požadavkům
  5. nedostatečně pro výkon, který neodpovídá požadavkům, ale naznačuje, že žák má základní znalosti a že nedostatky lze v přiměřené lhůtě odstranit
  6. velmi špatně pro výkon, který neodpovídá požadavkům základní znalosti žáka jsou neúplné a v krátké lhůtě obtížně splnitelné
  • žáci postupují z prvního do druhého ročníku automaticky
  • počínaje druhým ročníkem jsou děti zařazovány do tříd podle svých výsledků
  • v prvních dvou ročnících slovní hodnocení, od konce druhého ročníku známkami
  • do pátého a šestého ročníku je zařazena etapa pozorování, podpory a orientace žáků na volbu dalšího vzdělávání či specializace na určité předměty
  • od sedmého ročníku se různé typy škol dále diferencují z hlediska profilace předmětů a specializace žáků, podle toho, o jaká závěrečná osvědčení usilují
  • existují však i školy, které nabízejí jediný typ vzdělávání
  • neexistuje ani povinná metoda, ani povinný didaktický materiál

Hauptschule (hlavní škola) zahrnuje obvykle 5. - 9. roč., poskytuje všeobecné vydělávání. Výuka některých předmětů, např. matematiky a cizího jazyka probíhá často ve skupinách sestavených podle schopností a dosažené úrovně znalostí žáků.

Cílem je lépe využít odlišné schopnosti učení jednotlivých žáků a umožnit většímu počtu žáků další kvalifikaci (např. kvalifikační nebo rozšířený ”Hauptschluss”).

Internet: Známkování jednotlivých prací během školního roku provádí vyučující a konečná známka z předmětu je udělena buď učitelem nebo na jeho návrh konferencí. Posuzování výkonu žáka je pedagogický počin; učiteli a sboru je zde povolena posuzovací volnost.

Francie:

  • primární vzdělávání (6 - 11 let věku dítěte)
  • pravidelné zápisy do žákovské knížky (pravidelná hodnocení, záznamy o úrovni dosažených vědomostí a dovedností, návrhy k postupu do dalšího ročníku atp.) jsou základním prostředkem komunikace mezi rodiči a učiteli
  • automatický postup z primárního vzdělávání do prvního ročníku sekundárního vzdělávání

sekundární vzdělávání

  • první čtyři roky bez diferenciace žáků
  • neexistují (1995) předpisy pro známkování žáků; hodnocení výsledků žáků se vyjadřuje známkou na vysvědčení; známky v každém předmětu jsou doprovázeny podrobným hodnocením práce a pokroku, kterého žák dosáhl, a radami udělovanými ředitelem školy
  • na školách existují dokumentační a informační centra – jejich pracovníci zprostředkovávají žákům i učitelům přístup ke zdrojům informací
  • v současné době neexistují předpisy týkající se známkování žáků v collége, v praxi se hodnocení výsledků žáků vyjadřuje především prostřednictvím známek

Internet: Výsledky hodnocení ze září 1997 ukazují, že v polovině školní docházky mají dívky lepší výsledky než chlapci (+ 5,6 bodů ve francouzštině a + 1,3 bodu v matematice). Velké rozdíly byly pozorovány v závislosti na sociálním původu dítěte: děti z privilegovaných rodin (otec ředitel apod.) si vedly lépe než děti nižších úředníků (rozdíl 7 bodů) a děti dělníků (rozdíl 11 bodů). Cílem těchto průzkumů je poskytnout učitelům nástroje, kterými by mohli měřit pokrok a odstraňovat nedostatky a potíže žáků. Postupy a vyučovací metody se přizpůsobují potřebám žáků, využívá se alternativních způsobů hodnocení.

Rakousko:

národní škola (1. - 4. rok)

  • v prvních třech ročnících se prospěch žáků hodnotí pouze zhodnocením spolupráce žáka ve třídě
  • až od čtvrtého ročníku se zadávají školní práce
  • ústní zkoušení se neprovádí
  • výkony a prospěch žáka za celý rok se odrážejí na vysvědčení; větší vliv mají výsledky závěru roku
  • stupnice známek je od jedné do pěti
  • všechny děti prvního ročníku postupují do druhého bez ohledu na hodnocení za první ročník
  • pro děti s jiným mateřským jazykem než němčinou organizují školy pomocné kurzy
  • ve čtvrtém ročníku musí být rodiče informováni o dalších nejvhodnějších vzdělávacích možnostech dítěte s ohledem na jeho zájmy a prospěch

hlavní škola (5. - 8. rok)

  • po určitém období pozorování (8 - 10 týdnů) jsou žáci v němčině, matematice a cizím jazyce rozděleni do tří prospěchových skupin; vyučování probíhá zpravidla v prospěchově homogenních skupinách
  • v ostatních předmětech probíhá vyučování v nedělených třídách
  • pro přechod do vyšší nebo pro zabránění sestupu do nižší prospěchové skupiny je povinné pomocné vyučování
  • při odpovídajících dobrých výsledcích existuje možnost postoupit bez přijímacího řízení do vyšší všeobecně vzdělávací školy
  • žáci z 1. a 2. prospěchové skupiny hodnocení známkou "nedostatečný" postupují do vyššího ročníku a tam jsou zařazeni do nejblíže nižší prospěchové skupiny
  • žáci z 3. prospěchové skupiny hodnocení známkou "nedostatečný" musí složit opakovací zkoušku, aby postoupili do vyššího ročníku; tato zásada se týká i předmětů bez prospěchových skupin

Internet: Učitelé jsou odpovědni za objektivní hodnocení žáků s přihlédnutím k samostatné práci, k osvojení a použití učební látky, k pravidelné domácí přípravě a samostatnosti. Při hodnocení na konci školního roku musí učitelé vzít v úvahu všechny úspěchy žáků.

Velká Británie (Anglie):

  • učitelé provádějí průběžné hodnocení žáků, mohou zadávat vlastní interní zkoušky a testy
  • na závěr každé ze tří klíčových etap vzdělávání (I. etapa: 5 - 7 let věku dítěte, II. etapa: 7 - 11 let, II. etapa: 11 až 14 let) mohou učitelé sledovat výsledky žáků ve srovnání s popisem předepsané úrovně znalostí pro každý předmět, který je součástí národního kurikula
  • žáci jsou také hodnoceni prostřednictvím testů národního kurikula (National Curriculum Tests); ty skládají na konci etapy I z angličtiny a matematiky, na konci etap II a III ještě navíc z přírodních věd
  • na konci etapy IV (14 - 16 let) vykonávají žáci hlavní externí zkoušku ("Všeobecné osvědčení o sekundárním vzdělávání"); tuto zkoušku lze složit z mnoha předmětů; na osvědčení se uvádí známka (A - G) z každého předmětu; zkoušky organizuje pět oddělených zkušebních komisí podle národních kritérií
  • hodnotí se diferencovaně (různé písemné práce nebo otázky pro různý rozsah schopností)
  • známky se udělují na základě výkonu měřeného spíš absolutně než relativně

Internet: Postupy hodnocení mají žákům a učitelům pomoci různými způsoby:

  • některé typy hodnocení (např. didaktické testy) pomáhají učitelům rozhodnout o tom, jak by měla být dále vedena výuka, sledují pokrok jednotlivých žáků
  • sumativní prvky poskytují údaje o prospěchu žáků
  • hodnotící prvky poskytují informace o prospěchu žáků na národní úrovni
  • informativní prvky slouží k podávání zpráv o pokroku dítěte rodičům
  • Nakladatelství Alter
  •  Nad Pahorkem 403/24, 141 00 Praha 4
  •  272 760 329, 272 760 335
  •  IČ: 46505644, DIČ: CZ46505644
  •  alter@alter.cz
  • Registrace
  • Kontaktujte nás
  • Všeobecné obchodní podmínky
  • Ochrana osobních údajů
  • Alter Logo Facebook Alter
  • Všechna práva vyhrazena
  • © 2020, Nakladatelství ALTER