Problematika hodnocení žáků a jejich diferenciace podle vlastní volby
ve vybraných zemích EU
Zdroj: Struktury systémů vzdělávání a počáteční odborné přípravy v zemích Evropské unie, 2. vyd., PHARE–RES. Učitelské noviny - GNOSIS, spol. s r. o., Praha 1997.
Tyto údaje jsou doplněny informacemi z internetu http://www.eurydice.org/Eurybase/Application/eurybase.htm ( z angličtiny přeložila Ing. M. Martínková ).
Přinášíme Vám pouze útržkovité výpisky, jejichž cílem je probudit Váš zájem o hlubší studium uvedených dokumentů.
Německo:
- na všech typech škol a na všech úrovních jsou výkony žáků průběžně sledovány písemnými testy, hodnocením ústního projevu a plněním praktických úkolů
- postup žáka do dalšího ročníku je podmíněn splněním určitých minimálních požadavků
- k hodnocení výkonu žáka se používá známek systém známek je následující:
- velmi dobře pro výrazně nadstandardní výkon
- dobře pro výkon zcela odpovídající požadavkům
- uspokojivě pro výkon zhruba odpovídající požadavkům
- dostatečně pro výkon s některými nedostatky, komplexně však stále ještě odpovídající požadavkům
- nedostatečně pro výkon, který neodpovídá požadavkům, ale naznačuje, že žák má základní znalosti a že nedostatky lze v přiměřené lhůtě odstranit
- velmi špatně pro výkon, který neodpovídá požadavkům základní znalosti žáka jsou neúplné a v krátké lhůtě obtížně splnitelné
- žáci postupují z prvního do druhého ročníku automaticky
- počínaje druhým ročníkem jsou děti zařazovány do tříd podle svých výsledků
- v prvních dvou ročnících slovní hodnocení, od konce druhého ročníku známkami
- do pátého a šestého ročníku je zařazena etapa pozorování, podpory a orientace žáků na volbu dalšího vzdělávání či specializace na určité předměty
- od sedmého ročníku se různé typy škol dále diferencují z hlediska profilace předmětů a specializace žáků, podle toho, o jaká závěrečná osvědčení usilují
- existují však i školy, které nabízejí jediný typ vzdělávání
- neexistuje ani povinná metoda, ani povinný didaktický materiál
Hauptschule (hlavní škola) zahrnuje obvykle 5. - 9. roč., poskytuje všeobecné vydělávání. Výuka některých předmětů, např. matematiky a cizího jazyka probíhá často ve skupinách sestavených podle schopností a dosažené úrovně znalostí žáků.
Cílem je lépe využít odlišné schopnosti učení jednotlivých žáků a umožnit většímu počtu žáků další kvalifikaci (např. kvalifikační nebo rozšířený ”Hauptschluss”).
Internet: Známkování jednotlivých prací během školního roku provádí vyučující a konečná známka z předmětu je udělena buď učitelem nebo na jeho návrh konferencí. Posuzování výkonu žáka je pedagogický počin; učiteli a sboru je zde povolena posuzovací volnost.
Francie:
- primární vzdělávání (6 - 11 let věku dítěte)
- pravidelné zápisy do žákovské knížky (pravidelná hodnocení, záznamy o úrovni dosažených vědomostí a dovedností, návrhy k postupu do dalšího ročníku atp.) jsou základním prostředkem komunikace mezi rodiči a učiteli
- automatický postup z primárního vzdělávání do prvního ročníku sekundárního vzdělávání
sekundární vzdělávání
- první čtyři roky bez diferenciace žáků
- neexistují (1995) předpisy pro známkování žáků; hodnocení výsledků žáků se vyjadřuje známkou na vysvědčení; známky v každém předmětu jsou doprovázeny podrobným hodnocením práce a pokroku, kterého žák dosáhl, a radami udělovanými ředitelem školy
- na školách existují dokumentační a informační centra – jejich pracovníci zprostředkovávají žákům i učitelům přístup ke zdrojům informací
- v současné době neexistují předpisy týkající se známkování žáků v collége, v praxi se hodnocení výsledků žáků vyjadřuje především prostřednictvím známek
Internet: Výsledky hodnocení ze září 1997 ukazují, že v polovině školní docházky mají dívky lepší výsledky než chlapci (+ 5,6 bodů ve francouzštině a + 1,3 bodu v matematice). Velké rozdíly byly pozorovány v závislosti na sociálním původu dítěte: děti z privilegovaných rodin (otec ředitel apod.) si vedly lépe než děti nižších úředníků (rozdíl 7 bodů) a děti dělníků (rozdíl 11 bodů). Cílem těchto průzkumů je poskytnout učitelům nástroje, kterými by mohli měřit pokrok a odstraňovat nedostatky a potíže žáků. Postupy a vyučovací metody se přizpůsobují potřebám žáků, využívá se alternativních způsobů hodnocení.
Rakousko:
národní škola (1. - 4. rok)
- v prvních třech ročnících se prospěch žáků hodnotí pouze zhodnocením spolupráce žáka ve třídě
- až od čtvrtého ročníku se zadávají školní práce
- ústní zkoušení se neprovádí
- výkony a prospěch žáka za celý rok se odrážejí na vysvědčení; větší vliv mají výsledky závěru roku
- stupnice známek je od jedné do pěti
- všechny děti prvního ročníku postupují do druhého bez ohledu na hodnocení za první ročník
- pro děti s jiným mateřským jazykem než němčinou organizují školy pomocné kurzy
- ve čtvrtém ročníku musí být rodiče informováni o dalších nejvhodnějších vzdělávacích možnostech dítěte s ohledem na jeho zájmy a prospěch
hlavní škola (5. - 8. rok)
- po určitém období pozorování (8 - 10 týdnů) jsou žáci v němčině, matematice a cizím jazyce rozděleni do tří prospěchových skupin; vyučování probíhá zpravidla v prospěchově homogenních skupinách
- v ostatních předmětech probíhá vyučování v nedělených třídách
- pro přechod do vyšší nebo pro zabránění sestupu do nižší prospěchové skupiny je povinné pomocné vyučování
- při odpovídajících dobrých výsledcích existuje možnost postoupit bez přijímacího řízení do vyšší všeobecně vzdělávací školy
- žáci z 1. a 2. prospěchové skupiny hodnocení známkou "nedostatečný" postupují do vyššího ročníku a tam jsou zařazeni do nejblíže nižší prospěchové skupiny
- žáci z 3. prospěchové skupiny hodnocení známkou "nedostatečný" musí složit opakovací zkoušku, aby postoupili do vyššího ročníku; tato zásada se týká i předmětů bez prospěchových skupin
Internet: Učitelé jsou odpovědni za objektivní hodnocení žáků s přihlédnutím k samostatné práci, k osvojení a použití učební látky, k pravidelné domácí přípravě a samostatnosti. Při hodnocení na konci školního roku musí učitelé vzít v úvahu všechny úspěchy žáků.
Velká Británie (Anglie):
- učitelé provádějí průběžné hodnocení žáků, mohou zadávat vlastní interní zkoušky a testy
- na závěr každé ze tří klíčových etap vzdělávání (I. etapa: 5 - 7 let věku dítěte, II. etapa: 7 - 11 let, II. etapa: 11 až 14 let) mohou učitelé sledovat výsledky žáků ve srovnání s popisem předepsané úrovně znalostí pro každý předmět, který je součástí národního kurikula
- žáci jsou také hodnoceni prostřednictvím testů národního kurikula (National Curriculum Tests); ty skládají na konci etapy I z angličtiny a matematiky, na konci etap II a III ještě navíc z přírodních věd
- na konci etapy IV (14 - 16 let) vykonávají žáci hlavní externí zkoušku ("Všeobecné osvědčení o sekundárním vzdělávání"); tuto zkoušku lze složit z mnoha předmětů; na osvědčení se uvádí známka (A - G) z každého předmětu; zkoušky organizuje pět oddělených zkušebních komisí podle národních kritérií
- hodnotí se diferencovaně (různé písemné práce nebo otázky pro různý rozsah schopností)
- známky se udělují na základě výkonu měřeného spíš absolutně než relativně
Internet: Postupy hodnocení mají žákům a učitelům pomoci různými způsoby:
- některé typy hodnocení (např. didaktické testy) pomáhají učitelům rozhodnout o tom, jak by měla být dále vedena výuka, sledují pokrok jednotlivých žáků
- sumativní prvky poskytují údaje o prospěchu žáků
- hodnotící prvky poskytují informace o prospěchu žáků na národní úrovni
- informativní prvky slouží k podávání zpráv o pokroku dítěte rodičům